Same same, but different - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sarah - WaarBenJij.nu Same same, but different - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sarah - WaarBenJij.nu

Same same, but different

Door: Sarah en Jordy

Blijf op de hoogte en volg Sarah

27 Oktober 2011 | Vietnam, Hoi An

Beste iedereen,

In Da Nang zijn we 1 dagje gebleven. We hebben de Marble Mountain bezocht. Per toeval kwamen we erachter dat deze berg zich pal achter ons hotel bevond. Eigenlijk waren we van plan om de berg per fiets vanuit Hoi An te bezoeken (20 km). Dan waren we dus langs ons hotelletje in Da Nang gefietst! In de Marble Mountain zijn grotten met daarin boeddistische heiligdommen, gebouwd rond de 14e eeuw. Weer een echte aanrader, zo mooi! We zijn ook weer ergens gaan eten waar volgens ons nog nooit een buitenlander is geweest. (restaurant is al teveel gezegd. Een eetstalletje dekt meer de lading) De familie die er werkte keek vreemd op toen wij plaatsnamen aan een tafeltje. Er werd maar 1 gerecht geserveerd, het plaatselijke Cau Lai: Noedels met rundvlees, verse kruiden en een beetje bouillon. Heerlijk!

In de namiddag heeft een serveerster van een café-tje ons gewezen hoe we de plaatselijke bus konden nemen naar Hoi An. De bus was propvol en wij werden er met backpack en al bijgepopt. Een grappige ervaring.

Hoi An is een gezellig stadje. Anders dan gewend, zien de straten, huizen en mensen hier verzorgd uit. 's Avonds gaan de lampionnetjes aan en dat geeft een sfeervol effect, vooral met de ietwat vervallen, geelgeverfde gevels van de huisjes.
Verder is dit stadje bekend vanwege de vele kleermakers. Ook wij hebben hiervan gebruik gemaakt. Resultaat: een pak, een leren jasje en wat kussenslopen. We zijn er helemaal blij mee. Minder blij zijn we met de horden verkoopsters die je bijna achterna rennen en je met de leus "same same, but different" proberen over te halen iets te kopen dat net iets anders, maar in hun ogen van betere kwaliteit is.

We hebben een scooter gehuurd en zijn naar My Son gereden. Hier liggen ruines van het Chamrijk, die dateren van de 10e eeuw. Jammergenoeg zijn veel bouwwerken in 1969 vernietigd door bombardementen. Maar we kregen een goede indruk van hoe het ooit geweest is.

Een paar kilometer van ons hotel lag het strand. Hier hebben we eindelijk een surfbord kunnen huren! Het surfen was moeilijk, waarschijnlijk ook door de gevaarlijke golven en stroming (rode vlag).

Wat heel apart was, was de kookles die we gevolgd hebben. Deze begon met een tour over de markt. We kregen geleerd hoe je bepaalde kruiden kon herkennen en waarvoor je ze gebruiken kon. De door ons gemaakte gerechten smaakten heerlijk! Het bijbehorend kookboek zit al in onze koffer. KOFFER ja, want de souveniers passen ondertussen niet meer in onze rugzakken.

De laatste avond hebben we gegeten op het balkonnetje van de Cargo Club, met uitzicht op de rivier en lampionnetjes aan de overkant. De rivier bleek de regen van die dag niet aan te kunnen en was tot aan de huisjes overstroomd. Een bijdehand meisje probeerde ons een "lucky candle" te verkopen. Ze was pas 17 jaar! Maar we vonden het wel leuk hoe ze ons aansprak en hebben onze lucky candle in de rivier gezet.

Nu zitten we te wachten op de bus die ons vannacht naar Nha Trang zal brengen. Nha Trang moet een goede duikspot zijn. We zijn benieuwd!

liefs

• 27 Oktober 2011 - 09:41

Stephanie:

Leuk verslaag en leuke foto's! Geniet dr nog vaan!
    Poen!

• 27 Oktober 2011 - 11:30

Eva:

Dit zijn geen koeien, dit zijn waterbuffels hihih

• 27 Oktober 2011 - 11:31

Eva:

wat een leuke lampionnetjes allemaal!

• 27 Oktober 2011 - 11:31

Lilo:

Woef woefwoef woefwoefwoef! Woef woef! Knorr Knorrr UuuuU! Woef Woef!

xxx Woef!

• 27 Oktober 2011 - 14:32

Marjolein:

Zo te lezen/zien genieten jullie met volle teugen. Leuk!!

• 04 November 2011 - 11:57

Danielle:

Ha die Saar en Jordy!

Volgens mij hebben jullie weer een fantastische reiservaring daar :-)
    Ik ben ook wel benieuwd naar het fenomeen 'Backpacken-met-koffer' ... lijkt me best een uitdaging!

Geniet ervan!

X